Galeria de Arta

arta pentru tine

  21.05.2014

Noaptea Albă a Galeriilor 2014

Noaptea Albă a Galeriilor - NAG#8 se desfăşoară vineri, 23 mai 2014. Anul acesta sunt mai multe premiere, ce vor stârni interesul iubitorilor de artă.

NAG8

Expoziția produsă de NAG, “Pasaj”, a tinerilor artiști Michele Bressan, Lea Rasovszky și Larisa Sitar (curator Diana Marincu, manager proiect Alina Bucur), prezentată la MNAC Anexa, în parteneriat cu Muzeul Național de Artă Contemporană, pentru o perioadă mai extinsă (23.05.2014-22.06.2014).

Totodată, se inaugurează anul acesta un nou program marca NAG, și anume ART ON DISPLAY, program ce își propune intervenția în spațiul urban prin producția și prezentarea unor lucrări de artă contemporană în vitrinele spațiilor comerciale, private și ale instituțiilor publice din București. Programul debutează în cadrul NAG#8 cu lucrarea Ioanei Ciocan, Inimă albastră, prezentată, cu sprijinul Graffiti Art Work, în vitrina din Bulevardul Magheru nr. 1.

De asemenea, Noaptea Galeriilor este consecventă în descoperirea și încurajarea tinerilor artiști graficieni, invitând în fiecare an un tânăr artist să conceapă identitatea vizuală a evenimentului. În 2014, Mircea Pop a jucat acest rol instigator, fiind prezentat la NAG Info Point în Str. Piața Amzei nr. 5.

“Pasaj” este al doilea episod al colaborării dintre Michele Bressan, Lea Rasovszky și Larisa Sitar, după “Voiaj” din 2011 (de la MNAC Anexa, etajul II). Luând ca punct de pornire teoria „celui de-al treilea spațiu” a lui Edward W. Soja, expoziția reflectează asupra strategiilor conceptuale și artistice de creare a unui nou spațiu mental, un „pasaj” necesar în configurarea propriei identități și în înțelegerea celuilalt. Situat între două universuri polarizate, fie ele paradigme de gândire, stări afective, vis și trezie, pasajul oferă celui care îl traversează posibilitatea de a-și regândi poziția, depășind dialectica dintre realitatea științifică și cunoașterea mistică.

Respectând o structură narativă clasică alcătuită din episoade dispuse cronologic, această a doua întâlnire dintre artiști pare să urmeze firesc călătoriei începute împreună. Ajungând într-un punct esențial de trecere între două lumi, se deschide o nouă hartă a traseului, plină de interogații și incertitudini, suspendate în afara trecutului sau al viitorului, încercând să extragă din „excesul spațial” ceea ce de obicei este reprimat.

Desenul apare la Larisa Sitar ca o fantomă a unor imagini văzute sau doar moștenite, imprimate difuz în imaginarul personal, revendicându-și dreptul de a deveni vizibile. O statuie acoperită cu mușchi reprezintă o metaforă vizuală a uitării și a memoriei umane, precum și a capacității naturii de a invada locurile uitate de om. Poveștile culese din sate din Maramureș despre întâmplări fantastice, sub formă de instalație sonoră gândită în colaborare cu Lea Rasovszky, pot fi credibile pentru cei dispuși să-şi flexibilizeze criteriile raționale de cunoaștere a lumii. Instalația este pentru toți artiștii prezentați o metodă de a provoca situații noi prin care privitorul devine adesea actant și îşi alege propriul traseu de parcurgere a spațiului. Lea Rasovszky creează instalații în care textul și obiectul se completează reciproc, lumina și întunericul funcționând ca metafore pentru discrepanța dintre dorințe și rezultate. Michele Bressan explorează rutina și mecanicitatea unui gest prin punerea în evidență a erorii care dă un caracter personal oricărei acțiuni (cum ar fi lucrarea ce pornește de la textul lui Emil Cioran „Plictiseala e senzația bolnăvicios de clară a timpului ce te așteaptă, în care trebuie să trăiești și cu care n‑ai ce să faci.”). Lucrarea „Fine” citează finalul unei narațiuni cinematografice, din care se pot reconstrui fragmentar anumite scene fictive pornind de la semnele concrete din jur sau fantomele propriilor obsesii legate de sfârșit. Ca un comentariu asupra barierelor vizuale și conceptuale cu care ne confruntăm, lucrările expuse pătrund discret în contextul spațiului, evocând familiaritatea cotidianului și, în același timp, nostalgia unui spațiu utopic.

Michele Bressan (n.1980) trăiește și lucrează în București. În 2010 a beneficiat de bursa Constantin Brâncuși la Cité Internationale des Arts Paris. În 2009 a câștigat premiul ESSL pentru fotografie și tot în același an a fost nominalizat la premiul Henkel pentru artă. Printre expozițiile sale personale se numără: ViennaFair The New Contemporary, Jecza Gallery (2013) și Waiting for the Drama, Galeria H’art, București (2012). Expoziții de grup (selecție): Les Rencontres Internationales, La Gaîté Lyrique și Palais de Tokyo (2014), Recorded Memories, Museum für Photographie Braunschweig (2013; MNAC București, 2014), e-cité Bucarest. Une scène artistique roumaine, Musée d’Art Moderne Saint Etienne (2011, Centre Wallon d’Art Contemporain, 2012), Biennale di Venezia, Padiglione Italia nel Mondo (2011), Ne tourne pas la tête ! Photographie Roumaine Contemporaine, Mois de la Photo, ICR Paris; Badly Happy: Pain, Pleasure and Panic in Recent Romanian Art, Performance Art Institute San Francisco (2010).

Lea Rasovszky (n. 1986) trăiește și lucrează în București. Proiectele artistei problematizează clișeele de gândire și valorile societății actuale, față de care se plasează permanent critic. Printre expozițiile sale personale se numără: Mentors, Galeria Anca Poterașu, București; The Savages, Atelier 35, București (2012), MEN, Atelier 35, București; Sorrow, Heartache, Recovery & Shit, ALERTStudio, București (2011), Wallpaper Drawings, Galeria 29, București (2009). Participările în expoziții de grup cuprind: Spazi Aperti, ediția a X-a, Academia Română din Roma (2013), Bienala Tinerilor Artiști, ediția a V-a, The Overlapping Biennial, București (2012), Preview Berlin – the Emerging Arts Fair, 11th edition, Berlin; Fresh Drawings, LC Foundation – Contemporary Art Center, București (2011). Rezidențe internaționale: Artist Residence Herzliya via ICR Tel Aviv, Herzliya, IL (2011), Schafhof - Europäisches Künstlerhaus Oberbayern, Freising, DE (2008).

Larisa Sitar (n. 1984) trăiește și lucrează în București. Lucrările sale analizează probleme precum identitatea națională, memoria și nostalgia, folosind diferite medii de exprimare artistică (fotografie, video, instalație, desen și intervenții în spațiul public). Printre expozițiile de grup la care a participat se numără: Care Crisis, Futura Gallery, Praga (2012), Essl Art Award CEE, Winners’ Exhibition, Essl Museum, Klosterneuburg/Viena (2011), Zoomania.Ro, MNAC București (2010), End of academia, MNAC Anexa, București; EMERGEANDSEE, 2010 - media arts festival, video, Berlin (2010), TUSOVKA New Act, Eastside Projects, Birmingham (2009).

Publicat de Lucian Velea
in categoriile Stiri
Comenteaza!

Alte articole pe subiecte similare

Nici un comentariu. »

Nici un comentariu pana acum.

Adauga un comentariu

© 2007-2018 GaleriaDeArta.com