Galeria de Arta

arta pentru tine

  23.07.2012

Iconografie bizantină

Până pe 28 iulie 2012, Galeria Elite Prof Art găzduieşte expoziţia de icoane pe lemn şi pe sticlă realizate de Ion Lazăr, intitulată “Iconografie bizantină”.

La situaţiile limită ale realităţii, la cursul istoriei la care participăm chiar şi atunci când nu vrem, Ion Lazăr se descoperă pe sine cu trup şi suflet şi îşi găseşte liniştea în pictura de icoană. „Omul agitat îi face pe îngeri să râdă în hohote”, spune Paul Evdokimov. Prin urmare, înţelegând bine spusele teologului, trebuie să ne îndepărtăm de lume, măcar din când în când, ca să putem atinge esenţa ei.

Ion Lazăr şi-a găsit vocaţia în pictarea icoanei şi în transmiterea acestei taine. Făcută în rugăciune şi în post, icoana îl pune pe om în comuniune cu lumea lui Dumnezeu. Icoana -existând şi independent de locaşul sfânt- vorbeşte tăcând, zi şi noapte, celui care se apropie de ea cu smerenie.

Aşa cum îngerii apropie pe om de Dumnezeu, tot aşa icoana îl ajută pe om să-L întâlnească, căci Dumnezeu s-a făcut auzit, şi întrupându-se s-a făcut şi văzut. Aşadar, icoana ne aduce în proximitatea lui Dumnezeu prin îngerii, sfinţii şi apostolii pe care îi reprezintă şi Îl propovăduiesc.

Titlul expoziţiei „Iconografie bizantină” este chiar un enunţ, care ne deschide ochii asupra amplului proiect propus de Ion Lazăr la Galeria Elite Prof Art. Hrănit de cultura bizantină dar nu numai, cu o erudiţie tainic ţinută, artistul Ion Lazăr se mişcă liber ţinând cont de normele iconografiei bizantine. În regulile acesteia de metodă, pictorul nu se poate exprima plastic decât cu evlavie. Modestia se impune fără osteneală aceluia care a decis să picteze cu sufletul, mintea şi mâna, icoane.

În icoană, artistul accede altfel la stil, mai anevoie, prin mulţimea de legi care trebuie respectate. Canonul cere rigoare; fără o bună înţelegere a lui, nici la libertate nu se poate ajunge. Şi totuşi, nu există niciun raport conflictual între acceptarea normelor şi libertatea atât de râvnită. Buna şi deplina rezolvare a problemei pe care o avem în vedere, se găseşte în adecvarea libertăţii la canon.

Modelul, în acest caz cel predicat de iconografia bizantină, pare să-l ţină departe pe artist de mult dorita autenticitate. Însă, prin lucrarea Harului Duhului Sfânt, iconarul dobândeşte stil şi originalitate.

Întrebarea pe care ne-o punem aici este dacă icoana lui Ion Lazăr ne face posibilă prin ştiinţă şi talent, o anumită trăire lăuntrică. Temele sunt variate, de la “Înger însoţitor” (tempera şi acril pe caseton pânzat, 45/35, 2012), la “Sfântul Arhanghel Mihail” (tempera pe pânză 53/25, 2012), apoi de la “Mandilion Mahrama Sfintei Veronica” (tempera pe caseton pânzat, 65/53, 2012), la “Botezul Domnului” (panou de lemn, 40/35, 2012) şi rezolvarea lor este virtuoasă.

Cu siguranţă, doar o emoţie puternică ne poate aduce într-o stare de contemplare, de înălţare şi graţie divină. Prin echilibru şi căldură, icoanele lui Ion Lazăr reuşesc acest fapt. Totul mângâie ochiul: liniile, formele, şi culorile. Cutremurarea vine din prea desăvârşita armonie.

 
Vezi tot albumul
 

Publicat de Roxana Păsculescu
in categoriile Pictura, Expozitii
Comenteaza!

Alte articole pe subiecte similare

Nici un comentariu. »

Nici un comentariu pana acum.

Adauga un comentariu

© 2007-2019 GaleriaDeArta.com