Galeria de Arta

arta pentru tine

  9.12.2008

Sunetele timpului

Joi, 11 decembrie 2008, de la ora 18:00, la galeria Beit Sokolov (Str. Kaplan nr. 4, Tel Aviv), Instititutul Cultural Român din Tel Aviv şi Asociaţia Jurnaliştilor din Tel Aviv organizează vernisajul expoziţiei cu titlul „Sunetele timpului”, care prezintă o serie de lucrări din ultima parte a creaţiei artistului plastic Baruch Elron (1934 – 2006). Vor vorbi E.S. Edward Iosiper, Ambasadorul României în Statul Israel, şi Miri Krymolowski, curatorul expoziţiei.

baruch_elron_beit-sokolov.jpg

Pornind de la cuvintele lui Edward Elgar „Există muzică în aer, ne înconjoară, lumea o completează, fiecare poate lua de la ea ceea ce doreşte”, picturile lui Baruch Elron prezintă în manieră suprarealistă o serie de subiecte binecunoscute în arta plastică, legate de generoasele teme „timpul” şi „muzica”. Culorile vii, imaginile optimiste transpun către privitor, peste timp, plăcerea cu care au fost create aceste lucrări.

Dr. Dorel Shor scria într-un articol din “Express Magazin” în septembrie 2008: „Tematica tablourilor sale prelucrează în limbaj pictural legende şi mituri, povestiri şi acte istorice, motive literare, fapte reale şi folclor.”

Miri Krymolowski, curatorul expoziţiei, spune: „Când privim lucrările lui Baruch Elron, pare că pornim într-o călătorie. O călătorie în timp, către tărâmuri îndepărtate, şi chiar o călătorie către sufletul omenesc.
Expoziţia de faţă se concentrează asupra a două subiecte importante ale creaţiei lui Elron: timp şi muzică. Două subiecte cu o importanţă nu tocmai minoră în pictura suprarealistă, căreia îi aparţin lucrările lui Elron din cei mai mulţi ani.
De ce aparţine Elron artei suprarealiste? În principiu, datorită faptului că pictează, cu un realism rafinat şi o măiestrie impresionantă, personaje, obiecte şi natură care par reale în totalitate, dar legăturile pe care le stabileşte creează o nouă lume, fantastică, enigmatică, o lume care ridică multe întrebări despre existenţa noastră acum şi aici.
Când André Breton definea mişcarea suprarealistă (în Manifestul Suprarealist), el solicita artei „automatismul psihic pur”, „dicteul gândirii”, „în lipsa oricărui control exercitat de raţiune, în afara oricărei preocupări estetice sau morale”. Unul dintre elementele centrale ale acestei arte era adaptarea, potrivirea unor elemente care în mod normal sunt foarte doferite unele de altele, uneori contrare, pentru a crea posibil din imposibil.
Suprarealiştii precum Elron au insistat să redea aceste elemente printr-o descriere exactă, dar în acelaşi timp scoţându-i complet din legătura şi mediul lor.
Nu în puţine lucrări, Elron utilizează timpul ca subiect. Astfel, el se apropie clar de artiştii suprarealişti de la începutul secolului XX, mai ales de Salvador Dali, care a încercat să redea timpul ca un concept fluid care se sustrage posibilităţii de control. Una dintre cele mai impresionante picturi ale lui Elron, care are ca subiect timpul, este „Totul în mâinile lui”, din anul 1995. Pictura prezintă un personaj îmbrăcat în roşu puternic, pe jumătate scufundat în mare, acelaşi spaţiu infinit a cărui limită nu o putem vedea. Izvorul în formă de cerc pare a simboliza ciclul timpului sau cadranul ceasului ilustrat de diferite ceasuri care plutesc printre bule de aer. Printre ceasurile plutitoare: pasărea ca simbol al sufletului, peştele ca simbol al sacrificiului, şi abisul ca simbol al sfârşitului dar care poate fi şi început.
Elron îşi pictează personajele într-o imagine care este propria lui reflectare. Chiar şi aici face aluzie la acest lucru? Personajul este poziţionat într-o aură divină care seamănă cu un soare. Se pare că Elron, care a fost bolnav mulţi ani, se simte de parcă ar fi trăit în „lumea de jos”. Timpul îl urmăreşte şi ca un magician îi păstrează echilibrul. Echilibrul unui timp biologic.
Fără îndoială că acest capitol al creaţiei sale se leagă de un subiect foarte important în istoria artei – „vanitas”, vidul existenţei umane şi faptul că din ţărână am venit şi în ţărână ne întoarcem.
De asemenea, în creaţiile în care Elron face legături între instrumente muzicale, este evident că el nu părăseşte omul ca personaj şi expresia metaforică a situaţiei umane. Elron pictează violoncel, contrabas, trompetă şi chiar vioară. Elron antropomorfizează fiecare instrument muzical şi îl transformă într-un corp uman cu suflare. În general vedem corpul unei femei, dar nu numai. Instrumente precum violoncelul sau contrabasul (imaginarea violoncelului ca corp de femeie nu este o noutate în lumea artei) de parcă ar „cere” acest lucru – cutia de rezonanţă a oricărui instrument muzical cu coarde lungi se potriveşte căldurii corpului feminin, numai că o parte din picturii creează legături de-a dreptul surprinzătoare. Spre exemplu, în pictura „Eu” (2003), în care contrabasul apare „îmbrăcat” cu o rochie decentă şi cu capul acoperit cu un voal. Doamna este aşezată într-un peisaj imaginar şi are o poziţie de parcă ar vrea să cânte la propriul ei corp.
Legătura dintre femeie şi instrumente muzicale este clară în majoritatea creaţiilor, dar şi aici Elron ne amăgeşte fiindcă nu ne dăm seama cine este figura dominantă – instrumentul muzical sau femeia.
Instrumente de suflat din metal primesc alte forme şi apar mereu în relaţie cu mâinile. O mână scoate cheia instrumentului şi o ţine cu putere pe pământ, cealaltă mână ţine o trompetă de parcă ar ţine un steag, şi în pictura „Note muzicale” dintr-o trompetă iese o mână care scrie două note muzicale. În aceste picturi, Elron face legătura între muzică şi muza creaţiei artistice şi îşi exprimă dragostea şi arta prin importanţa muzicii pentru existenţa umană în general şi pentru existenţa proprie în particular.
Artistul suprarealist fără fericire, Magritte, a iubit dar asociază muzica cu personajul său şi cu sufletul omului. În pictura „Fără titlu” din anul 1926 el creează un personaj masculin pe portativ. În altă pictură asociază un impresionant tors masculin cu cel mai mare instrument muzical dintr-o orchestră, toba.
Scriitorul Nathan Shaham a afirmat odată că atunci când ascultăm muzică, de fapt noi ne ascultăm pe noi înşine. Se pare că multe din creaţiile lui Elron, care au acest subiect, au legătură chiar cu acestă afirmaţie.
Legătura dintre creaţiile care tematizează timpul şi cele care tematizează muzica este o legătură aproape solicitantă – în toate picturile în care Elron ilustrează instrumente muzicale este foarte dificil să apreciem timpul. Se pare că si aici, precum în picturile care tematizează timpul, atemporalul, totul pluteşte între cer şi pământ exact ca existenţa noastră.
În ultima serie de picturi, realizate înaintea morţii sale (o lucrare a rămas orfană şi neterminată), revine la subiectul timpului. Personajele principale sunt femei frumoase înconjurate de diverse tipuri de ceasuri, dintre care este evidenţiată în mod special clepsidra cu nisip; dedesuptul fiecărei femei este scris în latina vorbită despre scurgerea timpului: „timpul fuge”, „timpul distruge lucruri”. Dar şi aici există o legătură cu ideea de „vanitas”. Fără îndoială că înaintea decesului subiectul timpului perisabil şi trecător îl preocupa foarte mult. Surprinzător este faptul că alege să prezinte acest subiect tocmai prin intermediul lacrimilor unei femei. Cea mai puternică lucrare din serie este cea a femeii care pictează. Lângă ea, o pasăre imaginară de un albastru puternic (de reamintit că pasărea este simbolul sufletului uman), iar în fundal un peisaj fantastic şi deloc pământean. Pe masa pictoriţei este scris „arta este pentru un timp îndelungat, viaţa este scurtă”, iar pe cutia de culori Elron îşi notează cu umor numele. Această lucrare clarifică, fără cuvinte, simţul artistului faţă de viaţa şi arta sa.
Prin ambele subiecte, timp şi muzică, Elron ne trimite într-un fel de aventură – o aventură sprituală, o aventură către profunzimile sufletelor noastre.”

Expoziţia va fi deschisă publicului în perioada 11 decembrie 2008 – 1 ianuarie 2009, la Beit Sokolov, conform următorului program: duminică – joi, orele 8:00 – 18:00; vineri, orele 8:00 – 13:00.

Publicat de Lucian Velea
in categoriile Stiri, Pictura, Expozitii
Comenteaza!

Alte articole pe subiecte similare

Nici un comentariu. »

Nici un comentariu pana acum.

Adauga un comentariu

© 2007-2019 GaleriaDeArta.com