Galeria de Arta

arta pentru tine

  27.03.2008

Interviu cu pictoriţa Rodica Toth Poiată

Arta pictoriţei Rodica Toth Poiată este expresia dorinţei de comunicare cu iubitorii de frumos, a dorinţei de a împărtăşi cu ei momentele de extaz în faţa miracolelor lumii. Astfel ne invită artista în faţa picturilor sale, fără să bănuim că în oglinzile mătăsoase ale tablourilor e posibil să ne privim pe noi înşine, în momente pe care n-am ştiut că le-am trăit; că “miracolele” sunt acele frânturi de viaţă şi de lume la care nu am luat seama, dar care s-au înregistrat în subconştient, şi a căror frumuseţe latentă artista o developează înaintea ochilor noştri cu har, delicateţe şi măiestrie…

Am dorit să aflăm mai multe despre pictoriţa Rodica Toth Poiată şi, cum “plenitudinea sufletească se cere împărtăşită”, aceasta a avut amabilitatea să ne acorde un interviu, pe care îl prezentăm în continuare.

“Mama cu pruncul” de Rodica Toth Poiată


GaleriaDeArta.com: Sunteţi un artist plastic cu o experienţă îndelungată, dar aţi fost şi pedagog în acest domeniu. În ce măsura activitatea pedagogică şi activitatea artistică s-au influenţat una pe cealaltă şi în ce fel?

Rodica Toth Poiată: Am fost la catedră peste 20 de ani, timp în care am educat din punct de vedere artistico-plastic multe generaţii de elevi, lucru care mi-a adus deosebite satisfacţii, am descoperit şi încurajat multe talente, am format viitori artişti în spiritul dragostei de frumos, dar în acelaşi timp m-am lăsat cu bucurie contaminată de entuziasmul şi prospeţimea spirituală a elevilor mei.

GaleriaDeArta.com: În ce consideraţi că stă originalitatea unui artist?

Rodica Toth Poiată: Originalitatea în exprimarea artistică este un element mult prea râvnit şi căutat de către artişti, pe când eu consider că aceasta se obţine de la sine atunci când autorul unei opere de artă se exprimă pe sine în modul cel mai sincer şi mai autentic, pentru că fiecare dintre noi avem o lume interioară infinit de bogată şi de variată, ceea ce ne face să devenim un unicat.

GaleriaDeArta.com: Deşi sunteţi originară din Braşov, aţi trăit mulţi ani la Sulina, unde, aşa cum lăsaţi să se simtă din lucrările dumneavoastră, v-aţi îndrăgostit de apă. Este acest element special?

Rodica Toth Poiată: Nu cred că acest element este mai special decât celelalte elemente ale universului. La fel de importante sunt focul, pământul şi aerul, toate aceste elemente definesc zodiile, însă pentru caracteristicile temperamentale care mă definesc, apa este cea care îmi stimulează şi îmi secundează imaginaţia şi stările de visare, este elementul în care poţi să te pierzi şi să te regăseşti deopotrivă.

GaleriaDeArta.com: În multe peisaje ale dumneavoastră, cadrajul este foarte strâns. De ce această preferinţă pentru fragment şi detaliu?

Rodica Toth Poiată: Îmi place să mă apropii de detalii, indiferent dacă privesc un peisaj sau o fiinţă umană, ele sunt cele care ne dezvăluie mici secrete care ne întregesc percepţia despre întreg, uneori esenţa intimă a subiectului se poate descifra dintr-un fragment, fără a mai fi nevoie să descrii ansamblul.

GaleriaDeArta.com: În lucrările în care trataţi această temă, forţa elementară a maternităţii este copleşitoare. În “Mama cu pruncul”, copilul, care se dezghioacă parcă dintr-o pupă, încearcă o contopire trupească cu mama sa, o regenerare a fiinţei acesteia… Care este viziunea dumneavoastră artistică asupra relaţiei materne?

Rodica Toth Poiată: În opinia mea, şi conform experienţei mele de mamă, relaţia mamă-copil este bilaterală şi reciprocă, este singura relaţie de dragoste necondiţionată şi indestructibilă. De altfel, am redenumit recent acest tablou “Cocon”; câteva dintre lucrările mele au aşteptat, ca şi aceasta, momentul inspiraţiei finale, aceea de a le găsi un nume pe potrivă. Mi s-a întâmplat o dată să am un cumpărător care a fost pe punctul de a se răzgândi când a auzit numele lucrării. Eu nu caut nume comerciale pentru lucrările mele, vreau să reflecte ideea lucrării, fără a o explicita, să nu însemne mai mult sau mai puţin decât imaginea în sine.

GaleriaDeArta.com: Una dintre temele dumneavoastră favorite o reprezintă nudurile de femei tinere, care, dincolo de erotismul implicit şi voalat, dau impresia că se află într-o căutare sau într-o aşteptare de sine. Fără să vrei, gândul te duce la cele “Trei etape ale vieţii femeii” a lui Klimt, la faza căreia îi este caracteristică prezenţa viselor, ca simbol pentru posibilităţile inepuizabile de schimbare. Cine sunt, de fapt, toate aceste femei tinere?

Rodica Toth Poiată: Personajele din picturile mele întruchipează ipostaze din viaţa fiecărei femei, de la adolescenţă la maturitate. Femeia în floare este cea căreia generaţii de artişti şi-au dedicat operele, este cea care a insuflat cele mai puternice sentimente de dragoste şi admiraţie, este cea care tezaurizează calităţile cele mai nobile ale fiinţei umane, precum gingăşia, tandreţea, sensibilitatea şi căldura sufletească.

GaleriaDeArta.com: Spuneaţi cândva că vă priviţi tablourile ca pe nişte mărturisiri tardive; un şir de momente ce n-au fost rostite la timpul lor unui prieten. Ce valenţe capătă aceste confesiuni artistice, atunci când ele sunt făcute public?

Rodica Toth Poiată: Plenitudinea sufletească se cere împărtăşita fie printr-un gest artistic, fie printr-o acţiune interactivă, ca dialogul, de pildă. Modalitatea mea personală de a mă confesa este aceea a picturii, limbaj universal ce este receptat cu uşurinţă de către privitorii iniţiaţi în artele vizuale, este o cale de comunicare tacită şi de acceptare reciprocă a viziunii asupra frumosului din natură.

GaleriaDeArta.com: Creaţiile unui artist devin, cu timpul, propriile sale amintiri: amintiri despre el însuşi, avataruri ale sale, supravieţuitorii săi. Cu rare excepţii, lucrările unui artist sunt destinate vânzării. Care sunt sentimentele pe care le trăiţi atunci când vă despărţiţi de un tablou?

Rodica Toth Poiată: De unele lucrări mă despart mai greu, de altele mai uşor, dar de fiecare dată când o fac, simt că lucrarea respectivă a intrat “pe mâini bune”, adică se va afla la un iubitor de artă de care mă simt legată printr-o similitudine de trăiri şi rezonanţe sufleteşti, simt că avem aceleaşi criterii de judecată a valorilor estetice, simt că sensibilitatea mea creatoare şi-a găsit ecou în sufletul lui.

GaleriaDeArta.com: Ce idei principale urmăriţi pentru următoarele lucrări?

Rodica Toth Poiată: Intenţionez să continui seria lucrărilor dedicate personajelor umane, a compoziţiilor coloristice ce au ca subiect nudul, dar în paralel voi continua să pictez şi peisaje. La tema peisajului mă reîntorc mereu cu drag, întotdeauna privindu-l din alt unghi, abordând alte subînţelesuri ale naturii, alegând subiectiv acea porţiune vizuală care poate transmite o anumită idee sau stare de spirit. Am început un ciclu de peisaje acvatice inspirate din Delta Dunării, unde am trăit un timp îndelungat, ciclu care va fi în curând parte dintr-o nouă expoziţie într-un viitor nu prea îndepărtat.

GaleriaDeArta.com: Vă mulţumim pentru răspunsuri şi abia aşteptăm să vedem noile lucrări pe simeze.

 

Publicat de Silvia Velea
in categoriile Pictura, Interviuri
Comenteaza!

Alte articole pe subiecte similare

Nici un comentariu. »

Nici un comentariu pana acum.

Adauga un comentariu

© 2007-2019 GaleriaDeArta.com