Galeria de Arta

arta pentru tine

  29.01.2009

CoBrA

CoBrA sau Copenhaga+Bruxelles+Amsterdam, oraşele de origine ale iniţiatorilor curentului care a luat naştere după cel de-al doilea război mondial, este numele unei grupări artistice care şi-a propus să fie virulentă şi fără milă (ca o cobră).

Peisaj înstelat cu castel roşu

“Peisaj înstelat cu castel roşu”


Prietenia care îi lega pe iniţiatori a făcut ca influenţele sale să fie resimţite în cea mai mare parte a Europei Occidentale: Asger Jorn şi Carl-Henning de origine daneză, Pierre Alechinsky şi Corneille de origine belgiană şi olandezii Karel Appel şi Constant au dat viaţă Grupului Cobra la… Paris. După ororile trecutului lor recent, aceşti artişti au găsit de cuviinţă că actul artistic în sine este cu mult mai valoros decât obiectul creat, iar concepţia comună era dată de exprimarea veridică a impulsului artistic şi pasiunea experimentului.

Cârligele

“Cârligele”

În principal dovedind atracţie pentru pictură, ei nu s-au temut să arate deschidere şi faţă de plastică, fotografie (Serge Vandercam, “Cârligele”) sau chiar alte arte (”ne-frumoase”). Mai mult, generozitatea artistică (sau prietenia?) a mers până într-acolo încât au realizat tablouri în comun, asemeni pictorilor de la şcolile veneţiene sau a miniaturiştilor de la Poarta Otomană, cu deosebirea că, în linia filosofiei de viaţă postbelice, niciunul dintre ei nu şi-a arogat titlul de ”maestru”. Tablourile sau tablourile-pozie sunt semnate cu înşiruirea răbdătoare a numelui fiecăruia dintre contributori. De asemenea, cu exemplul lui Appel se poate ilustra şi sincretismul în materie de tehnică de compoziţie (”Surâsul”).

Linia lor urmează câteva caracteristici: culori sumbre (explicabile prin realitatea contextului istoric – predilecte la Constant) sau vii (ca dorinţă de exaltare a vieţii), elemente figurative sau abstracte cu o frumoasă contextualizare în zona fantastică. Picturile în ulei ale lui Petersen pot fi o sugestie foarte bună pentru o carte de basme: culorile strălucitoare, personajele semi-umane/semi-fantastice, temele alese îl apropie de maniera comună în care reprezentă copiii lumea prin tehnică picturală (”Castelul de vis”, “Peisaj înstelat cu castel roşu”).

Castelul de vis

“Castelul de vis”

În mod surprinzător poate, în curentul CoBrA se regăsesc şi picturi în acuarelă (Christian Dotremont, Hugo Claus, “Înainte de a adormi îmi număr insomniile”) - oarecum ciudat pentru o ideologie acidă, fiincă acuarela este de regulă asociată ideilor diafane.

Înainte de a adormi îmi număr insomniile

“Înainte de a adormi îmi număr insomniile”

Este posibil ca tehnica brută, neşlefuită şi ireverenţioasă faţă de canoanele artei clasice pe care o preferă adepţii curentului să le fi revelat acestora valoarea artei populare, fiindcă Jorn afirma că ”[…] este singura cu adevărat internaţională. Valoarea ei nu constă în perfecţiunea formei, ci în fondul uman al rezultatelor sale”.

De altfel, Alechinsky a publicat în 1951 în ”foia de atitudine” a grupului – ”Abstraction faite” – o serie de alegorii în formă grafică ale celor mai populare meserii, lucrări care dovedesc deopotrivă tehnică, umor şi inspiraţie.

Publicat de Delia Stănescu
in categoriile Articole
Comenteaza!

Alte articole pe subiecte similare

Nici un comentariu. »

Nici un comentariu pana acum.

Adauga un comentariu

© 2007-2019 GaleriaDeArta.com